Зачин


«Створення Адама». Фрагмент стелі
Сікстинської капели, розписаної
Мікеланджело. ХУІ ст.

Культура розглядається … як людський спосіб освоєння світу і життя в ньому, як людська діяльність та її результати, як саморозвиток людини через діяльність. Культурою у людській діяльності є те, що відрізняє свідому доцільну діяльність людини від інстинктивної діяльності тварин, яке визначає міру людяного в людині, характеризує її розвиток як суспільної істоти.

Культура і цивілізація. Традиції і новації в культурі.

Електронний ресурс. Режим доступу: http://www.vuzlib.su/filosofy/09.htm

[…]На противагу природі культура живе в часі, має історичний вимір. Якщо Бог створив світ за шість днів, то час людських творінь  - вся наступна історія. Межі культури – це багатовічна  людська історія […]. Минуле, сьогодення і майбутнє – ось справжній масштаб культури.

В. М. Мужеев Идея культуры. Очерки по философии культуры. -  М.: Университетская книга, 2012

Електронний ресурс. Режим доступу: http://www.rema44.ru/resurs/conspcts/all/mejuev.doc)

Як кінцевий продукт життєдіяльності багатьох поколінь, сукупних зусиль і надбань сучасного покоління культура з її цінностями є для окремого індивіда об'єктивною реальністю, до якої він повинен прилучитись і засвоїти необхідні для його цілісного функціонування, самоутвердження  цінності.  

Електронний ресурс. Режим доступу: http://www.readbook.com.ua/book/1/11/

Завдання і запитання

  • Людина є джерелом загальнолюдської культури, її продуктом, представником, і носієм. Що б з названого Ви поставили б на перше місце?
  • У чому різниця між поняттями «культура» та «культурні цінності»? ( ціле і частина цілого, або ж первинне і похідне)
  • Поясніть вислів: «Культура є "наскрізною" для історії людства і пронизує собою всі сторони його життя»

Культура і війна


Яким був український спорт
в роки окупації країнами Осі.


Світлини угорського військового
кореспондента зроблені
на берегах р. Дон. 1942р.


Молоді художники Катерина Кричевська
та Георгій Малаков, премійовані
учасники Другої художньої виставки
в Києві, червень -липень 1943р.

Як би нам не хотілося, а війна є частиною досвіду людського співжиття. Друга світова залишила пам’ятний слід у загальнолюдській культурі.  Війна сама була частиною культури, тобто результатом людської діяльності, що змінила і людину, і суспільство, і суспільні відносини. 

Тарас Лютий. Звідки береться війна? Електронний ресурс. Режим доступу. http://uainfo.org/blognews/1482945185-zvidki-beretsya-viyna-.html

[…]Для мене було потрясінням усвідомлення того, що людське життя не припиняється під час війни[…].

Тарас Прохасько   Друга світова війна: спогади письменників.

Електронний ресурс. Режим доступу http://life.pravda.com.ua/society/2011/05/9/78253/

 

[…]Культури не поділяються на вищі та нижчі, не знають ієрархії, вони наділені рівною історичною значущістю і цінністю. Існуюча між ними тяглість не означає витіснення старих культур новими, навпаки, лише  сприяє загальному руху людства до щастя і гуманності. Кожна з культур, неначе вносить в цей рух свою частку, виправдовуючи тим самим своє право на існування.


Мальовані і друковані листівки
УПА до Христового Воскресіння.
Вони відкривають образ та
дух націоналістичного підпілля.


Няня навчає дитину
письму. Дитячий будинок
для дітей – сиріт.


Пілоти 124-го винищувального
авіаполку. Волховський фронт.
1942


Москва 1941.Черга в магазині
одягу на вулиці Горького.

Межуев В. М. Идея культуры. Очерки по философии культуры. -  М.: Университетская книга, 2012 r.

Електронний ресурс. Режим доступу http://ema44.ru/resurs/conspcts/all/mejuev.doc

 


Микола Жуков.  
Зіночка. 1945 р.

Завдання і запитання

  • Яке судження, на Вашу думку, є найвлучнішим:

Війна знищує культуру.

Війна гальмує розвиток культури.

Війна стимулює розвиток культури

Війна змінює культуру

  • Які факти з історії Другої світової війни ви привели б в якості аргументів на користь Вашої думки?

Вплив тоталітарних режимів на культуру в роки війни


Демони війни. Олег Шупляк 
Сталінград.

«[…]Мучить мене думка про долю мого народу. Більшовики несуть гасло: «Геть німців і петлюрівців»!  У німців гасло: «Геть більшовиків... і українських націоналістів»! Так чи сяк — поганий знак. Вічна розірваність серця, незмінний тиск, невгамовна біль. Як важко, як неймовірно важко любити цю батьківщину, і нести цю любов, як вічне страждання, як посмертний хрест». 

Зі «Щоденника» Аркадія Любченка.   17.02.1943 м. Київ.

Електронний ресурс. Режим доступу. https://day.kyiv.ua/ru/article/ukraina-incognita/v-totalitarnoy-nochi-istorii

[…] П’ять воєнних років у рідному Львові залишились як спомин про те, що і в нас була рідна країна, і що й ми жили надією, що у цій війні вдасться нам здобути для неї краще життя. У цих п’яти роках змінились дві окупаційні влади. Коли з перспективи поглянути і прирівняти ці два періоди, то вони в основному подібні. Всі агресори жорстокі й застосовують жорстокі методи, щоб затримати своє посідання. Та й війна має свої закони, і в той час милосердя не можна сподіватись.

Літературний Львів 1939-1944 років у спогадах Остапа Тарнавського.

Електронний ресурс. Режим доступу. https://artlvivbest.io.ua/s291102/literaturniy_lviv_1939-1944_rokiv_u_spogadah_ostapa_tarnavskogo

[…] Що ж до загального питання, що краще — фашизм (нацизм) чи комунізм, то на нього неможливо відповідати абстрактно. Нацизм був ворогом Німеччини і німецької культури — для того, щоб принизити свою країну до такої цивілізаційної ницості, яку являв собою нацистський режим, необхідна була брутальна і вульгарна руйнація високої гуманістичної німецької традиції. Російський комунізм приніс громадянам комуністичної імперії, мабуть, більше страждань, ніж нацизм — громадянам Німеччини, визнаних «арійцями». Проте нацизм для «неарійців», для рабів Рейху, доля яких чекала й українців, був незмірно жахливіший, ніж комунізм для народів СРСР і нацизм для німців. Українському народові довелось вибирати між одним і другим тоталітаризмом, і він мусив вибрати комуністичний.

Попович М. В. Нарис історії культури України.  

Електронний ресурс. Режим доступу: http://litopys.org.ua/popovych/narys36.htm

[…] Хибно було б розглядати культурну історію СРСР лише як суцільний процес руйнування. Тоталітарний комуністичний режим створював певний тип культури. … За роллю насильства і за спрямованістю на військові цілі ця культура була мілітарною.    […] Мілітарна культура вимагала високої військової техніки і сильної загальної індустріальної та енергетичної бази. Як і Росія петровських часів, Росія сталінська хотіла б взяти від Заходу не його культурно-політичні підвалини, а техніко-утилітарні результати, і в роки перших п’ятирічок на промислових підприємствах Німеччини, Сполучених Штатів Америки та інших держав вчилися сотні радянських інженерів, у тому числі й українських.           

Попович М. В. Нарис історії культури України.   Електронний ресурс. Режим доступу: http://litopys.org.ua/popovych/narys36.htm

Завдання і запитання

  • Наведіть аргументи щоб пояснити думку про те чому, що український народ « мусив вибрати комуністичний тоталітарний режим»?
  • Що означав цей вибір для української нації та її культури?
  • В чому проявлявся вплив тоталітарних режимів на культуру в роки війни?

Коли говорять гармати, музи мовчать, чи коли мовчать музи, говорять гармати?


Музи залишають їх батька
Аполлона, щоб вийти у
світло Світу. Гюстав Моро, 1868

«Я не можу стріляти з автомата. Зате в моїх руках інша зброя – різець і липова дощечка. Я воюю з ворогом силою мистецтва». Ніл Хасевич

Загибель митця. Володимир Гінда.

Електронний ресурс. Режим доступу: https://zbruc.eu/node/63058

«[…]Я никогда не был военным человеком, но у меня всё-таки оказалось могучее оружие в руках, это — песня. Песня, которая также может разить врага, как и любое оружие[…] И потому с первых же дней я принялся со святым, искренним чувством за создание собственного оружия, которым я лучше всего владею, — песни.

З чорновика неопублікованої статті композитора А.В. Александрова. Муза на фронте.

Електронний ресурс. Режим доступу: http://nasha-molodezh.ru/blogs/tatyana-zharikova/muza-na-fronte.html

Коли почалася війна, актор Павло Кадочніков прийшов в райком комсомолу з заявою в народне ополчення, але йому відповіли: « Повернися на студію[…] Зараз війна, але мистецтво не повинно померти. З цього дня вважай себе солдатом і виконуй свій обов’язок[…]».

Електронний ресурс. Режим доступу: http://es-kiz.ru/profesijni-visoti-i-osobisti-drami-pavla-kadochnikova-p...


Клавдія Іванівна Шульженко –
естрадна співачка, актриса,
народилася і виросла в Україні.

Війну виграють не тільки завдяки чисельній чи військовій перевазі, виграють її ще й завдяки перевазі – духовній. А це означає – всупереч всім смертям – кохати, мріяти і […] співати.

«Кто сказал, что надо бросить песни на войне.

После боя сердце просит музыки вдвойне».  

Електронний ресурс. Режим доступу: https://sites.google.com/site/velikaavojna1945/i-etap-proekta/goroda-geroi/pionery-geroi/spoem-o-vojne

«[…] Політвідділ завжди наголошував, що ми своїми концертами допомагаємо виховувати у молодих бійців – новобранців бойовий дух, а також показуємо ведучу роль комсомолу та комуністичної партії в організації бойових дій. Пригадую, що в жовтні 1941 р. в дивізії було 92% комсомольців та комуністів. Комуністи завжди йшли попереду, багато гинуло…»

Зі спогадів керівника фронтового клубу стрілецької дивізії Марини Алєксєєвої.

Електронний ресурс. Режим доступу: http://forum.vgd.ru/post/2553/79927/p2306161.htm

«[…]Ні! У ті жахливі роки музи не мовчали. Вони не хотіли і не могли мовчати, бо були потрібні бійцям, які щодня, щогодини йшли на бій, на смерть».

Електронний ресурс. Режим доступу:  http://newsuperbook.blogspot.com/2015/06/blog-post_59.html


Довженко О. П. на фронті.
1943 р.

Як казав герой повісті «А зори здесь тихие»  - старшина  Васков: « Війна – це не хто кого перестріляє, війна – це хто кого передумає».                          Великая Отечественная — война моторов или война умов? Електронний ресурс. Режим доступу: https://day.org.ru/news/1875

Війна, як не дивно це звучатиме, стала найщасливішим періодом поетів того покоління і не тільки їхнього, тому, що це були роки , коли внутрішній патріотизм співпадав з державним.

Електронний ресурс. Режим доступу: http://club.berkovich-zametki.com/?p=4545

На схід було евакуйовано й кращі гуманітарні сили України — її поетів, письменників, митців, науковців. Не можна чекати, щоб за таких умов, коли всі почуття, здавалося б, гранично спрощено, а митецька праця прирівнена до солдатської, народжувалися дійсно значні витвори культури. А все ж багато хто з інтелігентів, у тому числі українських, згадував пізніше роки війни як світлі й навіть вільні роки. Бо те, що писалось тоді на замовлення часу, писалось щиро.

Попович М. В. Нарис історії культури України.   .

Спогади керівника клубу М.В. Алєксєєвої. Електронний ресурс. Режим доступу:  http://litopys.org.ua/popovych/narys36.htm

                

Завдання і запитання.

  • Як символи картини Гюстава Моро перегукуються з темою уроку?
  • Чи розділяєте ви думку античних філософів: «Коли говорять гармати, музи мовчать»?
  • Чи стояла в умовах війни  перед радянськими діячами культури дилема вибору кому служити народу чи тоталітарній владі?

Культура - дзеркало всього сущого


…Культура в її багатогранних виявах
виступає як велетенська система
соціальних дзеркал, обслуговуючи
ту чи іншу сферу соціального буття.

[…] Людина має ознаки свого суспільства. Зовнішнім виглядом, вимовою, манерами, потребами та інтересами людина схожа на своє найближче оточення і відрізняється як від попереднього, так і від наступного поколінь. Навіть за фотокарткою з великою вірогідністю можна визначити час, коли жили зображені на ній люди. Людина — це віддзеркалення свого часу, свого світу культури.

Проблема війни та миру крізь призму моралі Електронний ресурс. Режим доступу:  http://studall.org/all4-27519.html

«[…] Масштаби нищення культурних цінностей були настільки значними, що ми маємо цілковите право говорити про зміну культурного середовища на території проживання цілого народу. Досі недослідженими лишаються морально-психологічні, етно-соціальні та культурні наслідки цієї катастрофи, які мали вплив на кілька повоєнних поколінь населення України. […]».


Сторінка з дитячої книги С. Маршака
«Акула, Гієна та Вовк», в якій
висміюється військова угода
між Італією, Німеччиною та Японією.

Я. Музиченко.  Вивезення до Німеччини етнокультурної спадщини українців під час Другої світової війни.

[…]Все очевиднішим ставало коротке, зловіще слово – «війна». Вона була, як нам тоді здавалось, десь там, далеко, але її прикмети ми помічали навколо себе, вони були цілком реальними. На вулицях Москви з’явилися діти вивезенні з Іспанії. […] Ми кричали «Но пасаран!», ми співали «Если завтра война…», а по радіо ми чули про звитяги доблесної Червоної Армії в районі озера Хасан і здогадувалися, що це війна[…]

Сперантов В.В. Воспоминания о Великой Отечественной  // Дети и 41-й год Что мы помним о войне, что мы знаем о войне : воспоминания бывших студентов биофака МГУ. – М. : Изд-во ИКАР.

Електронний ресурс. Режим доступу:  http://www.world-war.ru/predvoennoe-detstvo/

… "Це поезія — зсередини війни. Це поезія учасника війни. Це поезія не про війну, а з війни, з фронту. Його (Семена Гудзенко) поезія мені здається поезією-провісницею... Він належить до того покоління, якого ми ще не знаємо, книжок якого ми не читали, але яке відіграватиме не тільки в мистецтві, а й у житті вирішальну роль". 

Зі спогадів Іллі Еренбурга.

              


Йозеф Чапек «Хмара». Картина
написана безпосередньо перед Другою
світовою війною та передавала
сильне емоційне передчуття катастрофи.

Нас не нужно жалеть, ведь и мы никого б не жалели.
Кто в атаку ходил, кто делился последним куском,
Тот поймет эту правду,- она к нам в окопы и щели
приходила поспорить ворчливым, охрипшим баском.

Пусть живые запомнят, и пусть поколения знают
эту взятую с боем суровую правду солдат.
И твои костыли, и смертельная рана сквозная,
и могилы над Волгой, где тысячи юных лежат.

Мое поколение (уривок).                                              Семен Гудзенко

Електронний ресурс. Режим доступу:  http://old.gazeta.dt.ua/personalities/my-ne-ot-starosti-umrem-ot-staryh-ran-umrem-_.html

Із записника Михайла Кульчицького. 1939 р..       

« Мне  дали:   русские — сердце, немцы — ум

грузины — огонь,  украинцы — душу, поляки — хитрость, козаки — силу». 

Як узгодити, примирити «радянське» з «національним»? Арифметично – ніяк. А поетично ось так:

      «И пусть тогда на язык людей
      всепонятный — как слава,
      всепонятый снова, попадет
      мое русское до костей,
      мое советское до корней,
      мое украинское тихое слово...»

Електронний ресурс. Режим доступу:  http://www.poezia.ru/memory/users/29

 


М. Кульчицький (1919 – 1943),
студент Літературного
інституту, харків’янин.

Завдання і запитання.

  • Вважається, що «[…] людину можна зрозуміти через культуру, яку вона творить[…]». Що можна сказати про людину, покоління Другої світової?
  • Чи усвідомлюють люди, що світ , який їх оточує є їхнім відображенням?
  • Чи змогла українська культура, що розвивалася в умовах тоталітаризму, під час Другої світової війни, все ж таки зберегти свою унікальність?

Війна та доля культурної спадщини


Тріумф смерті. Скелети запрошують Вас
на танець. 1944. Фелікс Нуссбаум.
Німецький художник, єврей,
загинув у таборі Аушвіц.

«[…]Загинули в той час мої записи […]не кажучи вже про інші пам’ятні речі, що належали покійним членам родини. Я знаю, що тисячі, мільйони людей в Європі пережили подібне протягом останніх років, але це не втішає, навпаки, погіршує ситуацію. Чим більше людей серед нас втрачає власне минуле, тим більш небезпечною є загроза втрати традицій, духовності, просто – культури. […]».                  

Военные воспоминания о Львове 1939-1940.

[Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.lviv4you.com/ru

 «[…]Робітники, селяни, інтелігенція […] підривайте в тилу ворога мости, дороги, знищуйте телеграфний та телефонний зв'язок, підпалюйте  ліси і склади, громіть обози ворога […] Не залишайте нічого цінного ворогу. Все цінне майно, яке не може бути вивезене, повинно безумовно знищуватись[…] У всенародній вітчизняній війні проти фашистських гнобителів нічого не пошкодуємо […], щоб перемогти ворога[…]».

Звернення Президії Верховної Ради Української РСР, РНК УРСР і ЦК КП(б)У до українського народу липень 1941 р.

[Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://history.vn.ua/book/xrestomatia/628.html


Києво – Печерська лавра, 1946.
Петро Сулименко,
український художник.

[…] Обставини переміщення українських етнокультурних цінностей були різними. Це, насамперед, евакуація до Росії; вивезення пам’яток з України до Німеччини, Румунії та Угорщини під час тимчасової окупації; нищення і грабування українських населених пунктів при відступі німецьких військ; вивезення емігрантами; переправлення до Росії внаслідок реституційного процесу тощо.

Ярослава Музиченко. Вивезення до Німеччини етнокультурної спадщини українців під час Другої світової війни.

[…] Вивозити музейні цінності, архівні та бібліотечні фонди не встигали.  […] Внаслідок швидкого просування німецьких військ взагалі не були евакуйовані і повністю залишились на окупованій території фонди музеїв дев’яти областей України: Вінницької, Волинської, Дрогобицької, Житомирської, Кам’янець-Подільської, Львівської, Станіславської, Тернопільської, Чернівецької[…]Керівництво Військових Рад фронтів та Рад оборони міст всіляко затягували віддавати накази про евакуацію, чекаючи прямих розпоряджень з Москви. Тому в більшості випадків експонати музеїв транспортували вже в умовах безперервних бомбардувань авіацією противника, іноді за лічені дні до захоплення міст німецькою армією. […] Були випадки, коли при відступі Червоної армії, місцеві органи влади не лише не вживали заходів для врятування музейний фондів, але й віддавали розпорядження щодо їх знищення.               

С. Кот.  Радянська евакуація українських музейних цінностей на території УРСР під час Другої світової війни в контексті проблем повернення та реституції втрачених культурних надбань.

[Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/95680/30-Kot.pdf?sequence=1

 

Завдання і запитання.

  • Чому тактика «випаленої землі», яку застосовували обидві сторони під час радянсько – німецької війни сьогодні вважається військовим злочином?
  • Евакуйовували, щоб врятувати, чи щоб не дісталась ворогу?
  • Чому культурна спадщина окупованого народу є предметом величезної зацікавленості окупантів?
  • Чому раніше Радянський Союз, а нині Росія, як правонаступниця СРСР не повернули в Україну велику кількість евакуйованих культурних цінностей?

Війна, культура, загальнолюдські цінності


Сальвадор Далі. Геополітичне
дитя, спостерігаюче народження
Нової людини, 1943.

[…] Цінності є водночас і показником досягнутого людиною, і своєрідною її проекцією на майбутнє.  (Культура і людство в епоху науково-технічного прогресу [Електронний ресурс]. – Режим доступу:http://www.readbook.com.ua/book/1/11/).

Освічені люди вже не вважають війну ознакою культурного поступу […]. Друга світова війна показала, що протистояння відтепер загострилися на рівні цінностей. Фашистська й комуністична політичні системи бачили своє існування переважно в ескалації режиму війни.

Звідки береться війна?  прогресу [Електронний ресурс]. – Режим доступу:http://uainfo.org/blognews/1482945185-zvidki-beretsya-viyna-.html

«[…] На полях колосилося достигле жито, ясніли польові квіти, співали птахи, а в полях розкладались під палючим сонцем сотні неприбраних тіл загиблих німецьких солдатів. Ми всі зробили тоді величезну кількість малюнків. Саме життя підказувало на кожному кроці гострі сюжети і теми.  …».


Мир новонародженому. Ніколай
Жуков. Ескіз до плакату 1945р.

Із щоденників автора картини, армійського художника, Ніколая Жукова.

[Електронний ресурс]. – Режим доступу http://www.liveinternet.ru/users/irinasmalina/post225192378/

 

«[…]Коли я виріс і зрозумів, що світ не таке вже й привабливе місце, як я собі думав, я підсвідомо вирішив, якщо цей світ неідеальний, він має бути розфарбований мною ідеально в моїх картинах, в яких не буде п’яних волоцюг чи злих матерів, навпаки, тільки добрі батьки та щасливі діти». Норман Роквел.

 [Електронний ресурс]. – Режим доступу http://fromua.news/article/52653685/15-kartin-gde-hudojnik-risoval-jiznj-kakoy-mi-hoteli-bi-ee-videtj/

 


Гірська ідилія.
Михайло Дмитренко.


Фронтові волошки.
 Ніколай Жуков. 1944р.


Норман Роквел. Серія картин
«Чотири свободи» як рефлексія
митця на промову Рузвельта
про права людини.


Свобода віросповідання, 1943


Свобода від страху, 1943


Свобода від бідності, 1943

Завдання і запитання.

Використовуючи матеріали та світлини стікера доведіть, що в умовах війни формувалися нові культурні цінності, нові принципи міжлюдських відносин, які визначили післявоєнне обличчя людства?

Політика угорської влади щодо української культури на Підкарпатській Україні


Мапа незалежної Карпатської України

[…] Саме між війнами в Закарпатті починається епоха «національного відродження краю» - національний ренесанс. Європейська художня академічна освіта для закарпатських майстрів пензля була тоді нормою. Вони навчалися в Будапешті, Відні, Празі, Мюнхені, Парижі… Йосип Бакшай, Адабельт Ерделі, Андрій Коцка, Федір Манайло, Ігнат Рошкович, Омелян Грабовський, … . В першій половині ХХ ст. сформувалася Закарпатська школа живопису. Основоположниками і вчителями були Й. Бокшай та А. Ерделі. Це – унікальні особистості, які приходять у світ для виконання особливої місії. Багато з них пережили лихоліття не втративши себе, захищаючи свій народ.  

Тетяна Яблонська [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://art-raschdorf.com/ru/article/05_article.html

 


 Закарпатська школа живопису. Зліва на
право: стоять -  Й.Бокшай, Ф.Манайло,
А.Коцка, В.Свида, А.Эрделі.; на передньому
плані - Е.Контратович, Ш.Петки. Ужгород, 1946р.

«[…]При вступі мадярської армії в Хуст дзвонили дзвони в усіх церквах. Мадярам на славу, а нам на похорон.    Тюрми та інші державні будинки були переповнені. Ув’язнених не допитують, не пишуть протоколів, а тільки б’ють, б’ють немилосердно кожного — молодого і старого, вченого і неписьменного[…] Нема потреби досліджувати вину[…] Кожний винен від народження вже тим, що родився русином-українцем, а не мадяром, та живе на цій своїй землі і любить її[…].»      

Володимир Бірчак. Карпатська Україна. Спомини й переживання. — Прага, 1940. — С. 81-86 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://1939.in.ua/memoirs/vijskova-okupatsija-zakarpattja-uhorska-armija-v-khusti/

 

[…] Розпочалося життя в нових умовах. У школах запровадили навчання угорською мовою. І тільки в горожанській школі були паралельні класи з «угро- руською» мовою навчання.


А. Ерделі  Автопортрет 1950р.

Історія міста Виноградів. [Електронний ресурс]. Режимдоступу: http://vlibrarymk.blogspot.com/2011/11/blog-post_16.html

 

«[…] Чеські і словацькі фахівці змушені були виїхати, багатьох закарпатців було репресовано. У травні 1939 року стало трішки спокійніше, що дозволило закарпатським художникам провести установчі збори і замість колишнього товариства організувати Спілку художників Підкарпаття на чолі з А. Ерделі. Проводилися виставки, пленери, приймали гостей з Будапешта […] . Тільки наближення у 1944 році фронту Другої світової війни до Закарпаття пригальмувало творчу діяльність художників та їх голови Адальберта Ерделі. […]». 

zakarpattya.net.ua/Zmi/83288-Barvy-i-temriava-zhyttia-Adalberta-Erdeli


Гуцулки з с. Ясені.


Василь Ґренджа-Донський —
український поет, прозаїк, драматург,
публіцист, перекладач, громадсько-
культурний і політичний діяч, один
із творців Карпатської України.


Юрій Костюк – випускник Мукачівської
учительської семінарії, у1938 року
він успішно закінчив навчання у Празькій
консерваторії та Карловому університеті
і з двома дипломами в руках
повернувся додому – на Закарпатську Україну

 

  •      Зачин     
  • Культура і війна
  •  Тоталітаризм і війна 
  •   Війна і музи  
  • Культура - дзеркало
  • Війна і культурна спадщина
  • Культура, війна, цінності
  • Культура Підкарпатської України